Heksfest 2023 in Oss

Verslagje van Heksfest, 25 en 26 februari 2023
   64
HeksFest is een heel gezellig klein Heksenfestival in een schoolgebouw dat gedurende twee dagen helemaal overgenomen was door mensen die iets met hekserij hadden. Voor zowel de Zaterdag als de Zondag waren ieder zo'n 500 toegangskaarten verkocht! HeksFest was dit jaar al snel geheel uitverkocht! Ik kon dit weekend alleen op de Zaterdag, doch op beidde dagen had je hetzelfde programma met alleen verschillende bands. Op Zaterdag Pagan Folk van Seed en op Zondag Idun's Apples. Seed trad Zaterdag driemaal op; rond 12:00 uur, rond 14:00 uur en rond 16:00 uur en hun optredens waren een waar hoogtepunt van HeksFest! Echt geweldig dat Seed op HeksFest wou komen optreden! De toegangsprijs van €12,50 voor Heksfest was met de optredens van Seed er al ruim uit! De rest was toegift...

Rond 10:00 uur gingen de deuren open en begon de derde editie van HeksFest. Lunadea was helaas ziek dus kon de opening samen met Annabella niet doen, gelukkig kon Annabella dat heel goed opvangen. Annabella verwelkomde alle heksen, heidenen en pagans van allerlei pluimages; Heksfest kon gezien worden als een thuiskomen. Vervolgens vroeg Annabella ons allen om wat warmte en healing naar de zieke Lunadea te sturen, zodat ze hope­lijk morgen weer naar Heksfest kon komen. Omdat Lunadea met 40 graden koort in bed lag, leek Annabella dit wat onwaar­schijn­lijk, doch wat bleek, zondag was Lunadea dusdanig opgeknapt dat ze naar Heksfest kwam! Mooi wat een flinke groep Heksen en aanverwanten gezamenlijk kunnen bewerkstelligen...

Heksfest is een evenement voor en door heksen in het teken van verbinding. Annabella vertelde dat ze voornamelijk bekend is als kruidenvrouwtje maar ook als strenge runen-meesteres... (Annabella geeft ook cursussen rond runen: zie www.wortel-en-cruydt.nl).
Annabelle vertelde dat de rune Mannaz staat voor jezelf als mens en hoe je als mens in de mensheid past, verbinding met elkaar. De rune Othila staat voor je erfgoed, wat je van huis uit hebt meegekregen aan normen en waarden, en ook jezelf daarvan losmaken en je eigen weg zoeken. De meeste pagans en heksen hebben zich moeten losmaken van hun opvoeding om hun eigen weg te gaan, zodat je daarvan afscheid neemt en een nieuw thuis zoekt. Hekfest is zo'n thuis waar je jezelf kan zijn (Mannaz) en je in verbinding komt met een groep heksen en pagans (Othila). Inclusief de vrijwilligers en standhouders zijn er hier meer dan 500 mensen aanwezig; pagans en heksen waarmee je een verbinding kan aangang, dus voel je vrij en voel je hier alsof je thuis bent; is het motto van HeksFest!

Vervolgens deden we een korte meditatie / geleide visualisatie. Annabella vroeg ons allemaal om te gaan staan en een hand op de schouder van de persoon naast ons te leggen, de ogen te sluiten en in te ademen door ons neus, en uit door onze mond.
Het werd stil toen iedereen in een meditatieve staat kwam. Voel je zoals de rune Mannaz deel van een web van alle aanwezigen. Wellicht voel je ook een verbinding met je voorouderlijn; hetzij genetisch, cultureel of spiritueel. Iedereen hier aanwezig is op dit moment met elkaar verbonden. We konden na enige tijd onze ogen weer opendoen en elkaars schouders loslaten. En hoewel we elkaar hebben losgelaten, blijft de verbinding bestaan, blijft het web nog aanwezig.
De vrijwilligers en standhouders hebben vanmorgen op de kaarsjes een boodschap geschreven en het kaarsje aangestoken. Deze kaarsjes gingen we nu aan elkaar doorgeven, zodat alle aanwezigen even een kaarsje in handen gehad hebben. Je kon de boodschap lezen en het kaarsje weer doorgeven, waarbij je de ander even echt aankijkt, even contact maakt.

HX magazine
Na het openingsritueel zou er een vraag en antwoorden gelegenheid zijn met Lunadea, doch omdat Lunadea ziek was hielden Ilona en Eefke van HX magazine en lezing over hoe ze Hekserij ontdekte en op een gegeven moment overstapte van het uitgeven van een regionaal tijdschrift naar het uitgeven van HX magazine. HX magazine is een erg mooi vormgegeven tijdschrift, met 80 bladzijden lekker dik, met aandacht voor velerlei onderwerpen. We zien interviews met Lunadea, Susan Smit, Karen Hamaker Zondag, Lenny Kuhr en een veelheid aan verschillende onderwerpen rond Hekserij in de ruimste betekenis van het woord. Het tijdschrift verschijnt viermaal per jaar en je kan voor €39,- een jaarabonnement nemen.



Lezing over Magische Kruiden
               door Annabella Cruydt

Na een mooi optreden van Seed was het om 13:00 uur tijd voor de lezing van Annabella over magische kruiden. Met de stijgende kosten van de energie en boodschappen hebben velen behoefte aan wat extra inkomsten. Met magische kruiden die je in een ritueel gebruikt kan je extra financieën op je pad brengen. De kruiden hebben wanneer je ze in gerechten e.d. gebruikt geen magische werking, je gebruikt de kruiden in een ritueel om dat wat je wilt bereiken extra te focussen en energie mee te geven. In het ritueel dat je doet is het belangrijk dat je de weg waarop geld op je pad komt voor jezelf goed in beeld brengt, want wanneer je het te ruim en algemeen doet zou het kunnen zijn dat het geld via een erfenis van een dierbare die komt te overlijden op je pad komt, en dat wil je niet. Gericht focussen op welke manier je extra geld krijgt dus; bijvoorbeeld door een leukere en beter betaalde baan, loonsverhoging, een eenmalige bonus, enz..
Kruiden die je hierbij kunnen helpen zijn o.a. Braamblad bij voorspoed, waarvan je de blaadjes kan drogen en bewaren in een luchtdicht afgesloten wekpot  (zie ook  Cunningham Blz.84Huising Blz.20).
Verder zijn ook Kruidnagel en Laurier goed bruikbaar, je kan ze in een zakje bij je dragen, ze in een wierook tijdens een ritueel verbranden, enz.. Je kan een wens op een Laurierblad schrijven en deze dan ritueel verbranden  (zie ook  Cunningham Blz.177 en 182).
Ook Jasmijn  (Cunningham Blz.149) en Smeerwortel  (Cunningham Blz.255Huising Blz.130  &  Wilde-Planten.nl) hebben eigenschappen die voor­spoedig kunnen werken.
Je kan de kruiden drogen en eventueel ook in een vijzel of ouderwetse koffiemolen vermalen tot een kruidenpoeder. Je hebt maar een klein snufje kruidenpoedernodig tijdens een ritueel (meer is zeker niet altijd beter), waarbij je het poeder ergens over kan strooien, bijvoorbeeld over een per­so­neels­ad­ver­ten­tie van een baan die je zou willen, over je loonstrookje, enz..
Tijdens een wandeling in een bos zou je bijvoorbeeld denne­naalden van een op de grond gevallen tak kunnen ritsen, de Den heeft ook geldaantrekkende eigenschappen.
Verder hebben Gember  (Cunningham Blz.122), Kamille  (Cunningham Blz.154Huising Blz.64  &  Wilde-Planten.nl), Kaneel  (Cunningham Blz.156) en Nootmuskaat  (Cunningham Blz.213) geld en/of succes stimulerende eigenschappen. Kaneel uit de supermarkt is vaak geen Kaneel maar Kassia, nabije familie van de Kaneel, maar dat is niet het juiste kruid voor de magische eigenschappen die wij hier willen; dat is de Ceylon Kaneel  (zie ook Aziatische-Ingredienten.nl).
Iers mos kan na een ritueel nog heel lang z'n werking behouden en is geschikt voor iets over een langere termijn. Je kan het in een buideltje bij je dragen en/of er gelukspoppetjes mee opvullen  (zie ook  Cunningham Blz.144).
Voor wat sneller en kortstondig succes kan je beter de Citroen­verbena gebruiken, eventueel in combinatie met andere kruiden, die van de Citroenverbena een boost krijgen  (Cunningham Blz.98).
Lavendel kan je geluk helpen aantrekken maar is ook te gebruiken om wat meer rust in huis te creëeren  (Cunningham Blz.183Huising Blz.75  &  Wilde-Planten.nl).
Bij alle hiergenoemde kruiden geld dat hoe beter de kwaliteit en hoe meer je zelf alles gedaan hebt; plukken, drogen, verwerken, hoe meer je eigen energie er in zit en dus hoe beter het resultaat. Mocht je het bereiden van kruiden toch te veel werk vinden, dan kan je allerlei kruiden in mooie potjes bestellen bij Annabella via www.Wortel-en-Cruydt.nl.
Annabella waarschuwde dat bij het gebruik van etherische oliën je rekening moet houden met huisdieren. Huisdieren en met name katten moeten de gelegenheid hebben om weg te kunnen gaan naar een andere ruimte. Bij katten kunnen etherische oliën zich in de lever ophopen waardoor ze langzaam vergiftigd worden en vreemde, vage klachten krijgen. Honden hebben hier weer minder last van. Voor meer informatie over magie met kruiden raadde Annabella het boek Groene Magie van Scott Cunningham aan, waarnaar ik in dit verslagje ook veel verwijs. Natuurlijk ook te koop bij Annabella op Wortel-en-Cruydt.nl.
Annabella sloot af met enkele leuke bekende anekdotes; het strooien van rijst over een pasgetrouwd stelletje heeft ermee te maken dat rijst bescherming, geld, regen en vruchtbaarheid zou stimuleren  (Cunningham Blz.237). Door rijst over een pasgetrouwd stelletje te gooien vergroot men dus de vruchtbaarheid van het gelukkige paar. Wanneer er dan een baby geboren is wordt er getrakteerd op beschuit met muisjes. De muisjes zijn gemaakt van anijszaadjes en anijs stimuleerd bij de moeder de aanmaak van moedermelk. Met een beker anijsmelk op sliep je 's nachts ook beter  (zie ook Cunningham Blz.58  en  isGeschiedenis.nl).
Tot zover m'n verslagje van de lezing van Annabella, dat verre van volledig is! Annabella is een wandelende encyclopedie die heel veel te vertellen heeft. Na afloop was er nog de gelegenheid tot het stellen van vragen.



Lezing over de Historie van de Hekserij
door Yvonne Lammers-Keijsers

Na een mooi optreden van Seed was het om 15:00 uur tijd voor de lezing van Yvonne over de geschiedenis van de hekserij. Yvonne is archeologe verbonden aan o.a. het Pre­his­torisch Dorp in Eindhoven en ze organiseert daar o.a. Heksia; een leuk festival rond Hekserij in september.
De eerste vraag was al lastig; wat is een heks?
De benaming heks was eigenlijk een scheldnaam ontstaan in de zestiende en/of zeventiende eeuw. Tegenwoordig gebruiken we de benaming heks als een soort geuzennaam, wat meteen het probleem met zich meebrengt dat men nu kan denken dat er altijd mensen zijn geweest die zichzelf heks noemden.
Doch dat is niet geval; er waren vroeger wel mensen die andere mensen heksen noemden maar geen mensen die zichzelf heksen noemden. We weten niet of er vroeger groepen waren die samenkwamen die verwant waren aan wat we heden hekserij noemen, met de benaming heks duidde men mensen aan die ergens van beschuldigd werden.
Yvonne vertelde dat ze als archeologe voor haar onderzoek naar hekserij in de geschiedenis de definitie van hekserij erg breed neemt, van alchemisten tot illuminatie; alles en iedereen die iets met rituelen en magie deed.
Hiervan vinden we al sporen uit de prehistorie. Zo is een Triskelion gevonden op een rots van 5000 jaar oud, dat duidelijk is te duiden als een ritueel symbool, mede omdat dit symbool in de loop der eeuwen in gebruik is gebleven.
Verder zijn er ook rotstekeningen gevonden van 40.000 oud van drie vrouwen, drie Godinnen.
Binnen de huidige pagan groepen spreekt men wel over wat de oude Kelten vroeger deden en geloofden, doch het is onjuist om over "de Kelten" als homogene groep te spreken, met "de Kelten" wordt een taalgroep aangeduid van heel verschillende groepen, van Ierland, Engeland tot Spanje, Frankrijk en Zwitserland over een periode van vele eeuwen  (zie Wikipedia).
Pas in de Romeinse tijd vinden we geschiftelijke bronnen, geschreven door Romeinen. De Romein Tacitus die onze regio beschrijft is hier echter nog nooit geweest en heeft allerlei vooroordelen; beschaafde Romeinen versus barbaarse Kelten en Germanen. We moeten de informatie uit deze oude Romeinse bronnen dus wel met een korreltje zout nemen.
Magische voorwerpen zijn o.a. gevonden in het onder lava bedolven Pompei tot in het graf van een vrouw in Fyrkat in Denemarken. In het graf van de vrouw in Fyrkat vondt men o.a. een kistje en een staf die er op duiden dat het hier een zieneres betrof; een Völva die Seiðr beoefende. Er zijn zo'n zes graven van Völva's gevonden in Scandinavië uit de 8ste/9de eeuw.
Hildegard van Bingen leefde in de elfde eeuw. Ze was abdis van een klooster, hield zich met kruiden en kristallen bezig, had visioenen, sprak vrij over het vrouwelijk geslacht en orgasme. Het was een vrijgevochten vrouw die door de Paus na haar dood heilig verklaart is. In de zestiende en zeventiende eeuw kwam er een kentering en wanneer Hildegard van Bingen dan geleefd zou hebben zou ze ongetwijfeld als heks op de brandstapel terecht zijn gekomen. Invloedrijke vrouwen van voor de zestiende en zeventiende eeuw werden een veel kleinere rol toebedeeld door de geschiedschrijvers uit de zestiende en zeventiende eeuw. Het zou mogelijk kunnen zijn dat veel vrouwen in opstand zijn gekomen doordat er hen allerlei rechten in de zestiende en zeventiende eeuw zijn ontnomen die ze daarvoor wel hadden. De Heksenhamer uit de vijftiende eeuw begon met de toename van de boekdrukkunst in de zestiende en zeventiende eeuw steeds meer verspreid te worden. In de Nederlanden (inclusief België) kon de inquisitie mensen niet berechten, dat werd gedaan door de gerechtelijke macht van de overheid. De inquisitie moest dus de lokale bevolking zien te overtuigen invloed uit te oefenen op de gerechtelijke macht.
In steden waarin goed opgeleide mensen in het bestuur zaten zijn praktisch geen mensen als heks veroordeeld, terwijl in andere steden zoals Tongeren veel meer mensen als heksen veroordeeld werden.
De meeste mensen die als heks veroordeeld werden hadden niets met hekserij te maken maar waren éénlingen, of mensen met psychische problemen, waren op een verkeerde moment op de verkeerde plaats (er overleed bijv. iemand), of waren mensen die het slachtoffer waren van kwaadwillende jaloerse buren, enz.. Zo mocht er in een stad maar één vroedvrouw per wijk zijn maar was ook iedere buurvrouw verplicht te helpen bij de bevalling van een buurvrouw. Wanneer een vrouw beschuldigd werd van hekserij toen een pasgebore overleed, weten we niet of het dan om een buurvrouw ging die toevallig aanwezig was of om een vroedvrouw. We kunnen daarom niet zeggen dat men name vroedvrouwen slachtoffer waren van de heksenvervolging, want het kan ook gewoon een vervelende buurvrouw geweest zijn.
In het huidige Nederland was de eerste veroordelding tot heks in 1495 in Leiden en de laatste heksenprocessen waren rond 1610, totaal zijn er in Nederland gedurende die periode zo'n 250 mensen voor hekserij veroordeeld en terechtgesteld  (zie Wikipedia).
Hekserij ontwikkeld zich en niet alles heeft een oude geschiedenis, check svp eerst alvorens je dergelijke claims maakt of verspreid.
Na afloop konden we Yvonne nog aanspreken over haar interessante lezing. Ik heb haar lezing zo goed mogelijk proberen te beschrijven, doch zal ongetwijfeld dingen vergeten zijn en anders verwoord hebben dan Yvonne.


Heksfest 2023

Heksfest werd afgesloten met een geweldig optreden van de Pagan Folkband Seed!
Ik vond het een zeer geslaagt en inspirerende dag! Wel jammer dat er zo weinig workshops en lezingen waren in vergelijking met vorige keer, bijvoorbeeld een groot lokaal waar een aantal keer per dag al dan niet dezelfde workshops en/of lezingen gegeven werden zou er best nog wel bij gekund hebben...
Desondanks was ook deze editie van Heksfest meer dan de moeite waard! Volgend jaar wil ik zeker weer naar HeksFest!

Martin Roek      


Heksfest word georganiseerd door:




www.Lunadea.nl


www.Wortel-en-Cruydt.nl





Heksfest 2020

Geschreven door Martin Roek - Update op 18 April 2020

Verslagje van de tweede editie van Heksfest in Oss (Noord Brabant).
Van de vele keuzemogelijkheden ben ik naar vier lezingen geweest; over Romeinse Rituelen, Druïdisme, Handfasten en Labyrinthmagie. Er waren ook veel workshops waaruit ik die over Huisreiniging gekozen had en ik gaf zelf een lezing over de Godin Nehalennia. Er waren zes rondes met ieder vier tot vijf keuzemogelijkheden! Ik probeer hier zo goed als mogelijk een indruk te geven van dit schitterende event!